La data de 20 mai 2022, s-a publicat în Monitorul Oficial nr. 500 Legea nr. 140/2022 privind unele măsuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilități intelectuale și psihosociale și modificarea și completarea unor acte normative.
Ce prevede Legea nr. 140/2022?
Printre altele, Legea nr. 140/2022 prevede posibilitatea numirii unui asistent care să ajute persoana majoră care, din cauza unei dizabilități intelectuale sau psihosociale, are nevoie de sprijin pentru a se îngriji de persoana sa, de a-și administra patrimoniul și pentru a-și exercita, în general, drepturile și libertățile civile.
Instituirea acestei posibilități vine ca răspuns la cerințele Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, care prevede, printre altele, la art. 12 paragraful 2 dreptul persoanelor cu dizabilități la recunoașterea capacității juridice în condiții egale cu ceilalți, în toate domeniile vieții.
Astfel, numirea asistentului nu aduce atingere capacității de exercițiu a majorului. În exercitarea asistenței, persoana desemnată asistent nu încheie în numele majorului acte juridice și nici nu încuviințează actele pe care acesta le încheie singur.
De asemenea, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 140/2022 prevede faptul că, în îndeplinirea sarcinii sale, asistentul trebuie să acționeze în raporturile cu terții conform preferințelor și dorințelor exprimate de majorul căruia îi acordă sprijin.
Asistentul este practic un intermediar între persoana majoră care beneficiază de asistență și terțele persoane, existând prezumția că asistentul acționează cu consimțământul majorului.
Cine poate fi numit asistent ?
Potrivit art. 4 din Legea nr. 140/2022, poate fi numită în calitatea de asistent orice persoană fizică, cu excepțiile prevăzute la art. 113 lit. a)-d) si f) din Codul civil.
Cine numește asistentul și care sunt pașii de urmat?
Solicitarea de numire a asistentului se adreseaza notarului public.
Potrivit dispozițiilor art. 15 lit. f1) din Legea notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, notarul public competent în acest caz este notarul public din biroul notarial situat în circumscripția judecătoriei în care majorul are domiciliul sau reședința.
Pașii de urmat, pe scurt:
- Persoana majoră care dorește să beneficieze de asistența gratuită trebuie să formuleze o cerere către notarul public competent, care cuprinde datele de identificare, motivele pe care se întemeiază cererea, un inventar sumar al bunurilor majorului și, dacă este cazul, alte documente relevante pentru soluționarea cererii;
- Cererea trebuie formulată împreună cu persoana care urmează să fie numită în calitate de asistent;
- Potrivit prevederilor art. 1381 alin. (3) din Legea nr. 36/1995, “La primirea cererii, notarul public fixează termen pentru soluționarea acesteia și o comunică din oficiu, în copie, unei persoane din familia majorului, pentru ca aceasta să poată formula obiecții. Majorul care solicită numirea asistentului poate solicita și citarea unei persoane cu care conviețuiește, chiar dacă aceasta nu îi este rudă. De asemenea, notarul public poate să accepte ca la soluționarea cererii să participe orice altă persoană interesată, dacă majorul care solicită numirea asistentului nu se împotrivește.”
- Notarul public are obligația de a verifica dacă majorul înțelege semnificația cererii formulate și dacă acesta poate să își exprime dorințele și preferințele;
- Măsura asistenței poate fi luată pe o perioada de maximum 2 ani, cu posibilitatea reînnoirii pentru o perioadă ce nu poate depăși 2 ani;
- Notarul public soluționează cererea printr-o încheiere. Această încheiere se comunică majorului, asistentului, precum și autorității tutelare. Aceasta din urmă este entitatea care veghează la îndeplinirea corespunzătoare de către asistent a sarcinii sale;
- Numirea asistentului se înregistrează în Registrul national de evidență a măsurilor de sprijin și ocrotire luate de notarul public și instanța de tutelă;
Poate notarul public să respingă cererea de numire a asistentului?
Da, notarul public va respinge cererea de numire a asistentului în următoarele cazuri:
- Există îndoieli serioase cu privire la înțelegerea de către major a semnificației cererii formulate;
- Există îndoieli serioase cu privire la posibilitatea exprimării, de către major, a dorințelor și preferințelor sale;
- Există elemente care dau naștere în mod serios temerii că majorul va suferi un prejudiciu prin numirea asistentului;
- Un membru al familiei majorului/o altă persoană interesată formulează obiecții cu privire la numirea asistentului;
- Asistentul nu îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru numirea sa.
În aceste cazuri, împotriva încheierii de respingere a cererii, majorul/persoana indicată în cerere pentru a fi numită asistent poate formula plângere la instanța de tutelă în a cărei circumscripție își are domiciliul/reședința majorul care a solicitat numirea asistentului.
Termenul pentru formularea plângerii este de 30 de zile de la comunicarea încheierii de respingere.
Care sunt obligațiile prevăzute în sarcina asistentului și ce se poate face dacă acesta nu le respectă?
- Asistentul trebuie să acționeze cu prudență, diligență, onestitate și loialitate față de interesele majorului;
- Asistentul trebuie să acționeze în raporturile cu terții conform preferințelor și dorințelor exprimate de majorul căruia îi acordă sprijin;
- Asistentul trebuie să respecte viața privată și demnitatea majorului;
- Asistentul este dator să prezinte un raport cu privire la îndeplinirea sarcinii sale către autoritatea tutelară.
În cazul în care activitatea asistentului îl prejudiciază pe major, orice persoană interesată poate face plângere la instanța de tutelă în a cărei circumscripție teritorială își are domiciliul/reședința majorul care beneficiază de asistență.
Când încetează măsura asistenței?
Măsura asistenței încetează în următoarele situații:
- La expirarea termenului pentru care a fost dispusă;
- La cererea majorului care beneficiază de această măsură, adresată notarului public;
- Ca urmare a luării cu privire la major sau la asistent a unei măsuri de ocrotire prevăzute de Codul civil;
- Ca urmare a admiterii plângerii cu privire la activitatea asistentului păgubitoare pentru major;
- La data decesului majorului/asistentului;
- Prin renunțarea expresă a asistentului.
A intrat în vigoare Legea nr. 140/2022?
Legea nr. 140/2022 intră în vigoare la data de 18 august 2022.
Ai întrebări? Nu ezita să ne scrii!
Avocat Cristina Păun-Neagu
Sursă foto: unsplash.com