La data de 15 februarie 2023, s-a publicat în Monitorul Oficial nr. 130 Decizia Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 74/2023 privind stabilirea unor măsuri adresate utilizatorilor finali cu dizabilități.
Despre ce servicii este vorba în această decizie?
- Serviciul de acces la internet;
- Serviciul de comunicații interpersonale bazate pe numere;
- Serviciul de transmisie utilizat pentru transmisia serviciilor media audiovizuale.
Prevederile deciziei nu se aplică serviciilor de comunicații electronice destinate publicului furnizate prin intermediul rețelelor publice cu acces prin satelit.
Printre prevederi:
- Furnizorii serviciilor menționate mai sus au obligația de a asigura utilizatorilor finali cu dizabilități posibilitatea testării echipamentelor terminale care pot răspunde nevoilor utilizatorilor, anterior achiziționării. Furnizorii trebuie să explice astfel funcțiile și modul în care acestea pot răspunde nevoilor persoanelor cu dizabilități, ori posibilitatea returnării echipamentelor achiziționate, într-un termen stabilit anterior de către furnizor și comunicat solicitantului;
- Furnizorii care dețin o pagină proprie de internet au obligația de a pune la dispoziția utilizatorilor finali cu dizabilități o secțiune dedicată acestora, în cadrul căreia vor fi publicate: (a) oferta de servicii de comunicații electronice adresate utilizatorilor finali cu dizabilități; (b) oferta proprie de echipamente terminale specifice de comunicații electronice; (c) condiții și formalități pe care utilizatorii finali cu dizabilități trebuie să le îndeplinească pentru a beneficia de oferta de produse și servicii adaptate acestora; (d) condiții contractuale de prestare a serviciilor/alte materiale informative de interes pentru utilizatorii finali cu dizabilități;
- Furnizorii au obligația de a oferi informațiile enumerate mai sus, la cerere, în mod gratuit, în formă tipărită sau prin poștă electronică, într-un format accesibil și relevant, respectiv în moduri accesibile prin intermediul serviciului de relații cu clienții;
- Furnizorii trebuie să asigure posibilitatea utilizatorului final cu dizabilități de a adresa eventuale solicitări și reclamații, atât telefonic, cât și prin intermediul poștei electronice, inclusiv prin intermediul unei persoane desemnate de acesta în acest scop;
- Furnizorii trebuie să asigure accesul cu prioritate al utilizatorilor finali cu dizabilități în ceea ce privește rezolvarea cazurilor privind instalarea și configurarea serviciilor și echipamentelor terminale, privind eventualele deranjamente ale serviciilor contractate, dar și în cazul mutării serviciilor;
- Furnizorii trebuie să asigure accesul la serviciul de relații cu clienții prin modalități specifice adaptate necesităților tuturor categoriilor de utilizatori finali cu dizabilități, inclusiv prin intermediul unui serviciu de mesagerie pentru utilizatorii cu dizabilități auditive, în aceleași condiții comerciale oferite celorlalți utilizatori finali;
- Furnizorii trebuie să asigure transmiterea gratuită, la cerere, a facturilor prin poștă electronică, dacă se solicită astfel, într-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor, culoarea fonturilor utilizate trebuind să fie în contrast cu cea a fondului;
- Furnizorii trebuie să prezinte informațiile în moduri pe care utilizatorii finali cu dizabilități le pot înțelege, spre exemplu: furnizarea de subtitrări atunci când este prevăzut un material video cu instrucțiuni;
Începând de când se aplică aceste prevederi?
- Furnizorii au obligația implementării acestor măsuri în termen de 4 luni, respectiv 12 luni, după caz, de la data intrării în vigoare a deciziei;
- Decizia intră în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
Ai întrebări? Nu ezita să ne scrii!
Avocat Cristina Păun-Neagu