Ultimul monitor oficial al anului 2024 ne-a adus OUG nr. 156/2024, ce introduce măsuri fiscale și nu numai, cu impact direct asupra copiilor și tinerilor.
Printre măsurile adoptate se numără plafonarea alocațiilor și burselor, decizii care afectează nu doar situația financiară a familiilor, ci și oportunitățile de dezvoltare ale celor mai tineri membri ai societății.
Într-un context economic deja marcat de incertitudine, vă prezentăm în acest articol măsurile nou intrate în vigoare.
- Înghețarea alocațiilor pentru copii
Deși Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a anunțat mărirea alocațiilor copiilor de la 1 ianuarie 2025, ordonanța de urgență anunță menținerea în plată la nivelul acordat/cuvenit pentru luna noiembrie, adică 719 lei, respectiv 292 lei.
- Afectarea burselor
Conform art. XXII din OUG, în anul 2025 valoarea costului standard pentru fondul de burse și protecție socială în lei/student, se menține la nivelul aferent lunii noiembrie 2024. Așadar, aceasta rămâne 370 lei/lună/student, conform art. 149 alin. (21) din Legea învățământului superior nr. 199/2023.
- Afectarea tichetelor sociale pentru sprijin educațional
În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va acorda tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional, reglementate prin OUG nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați, doar în cazul în care cheltuielile cu acestea se decontează integral în cadrul Programului Incluziune și demnitate socială 2021-2027.
Scopul tichetelor este (sau era) susținerea cheltuielilor educaționale ale copiilor proveniți din familii dezavantajate și reducerea abandonului școlar.
- Transportul studenților
În anul 2025, studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență în instituțiile de învățământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pentru transportul intern auto și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, doar pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studentul este înmatriculat. Nu mai este prevăzută reducerea pentru transportul naval.
Măsura este valabilă și pentru mijloacele de transport local în comun și transportul cu metroul, doar în localitatea în care își are sediul instituția de învățământ superior la care studentul este înmatriculat.
- Nu se mai acordă miere de albine ca supliment nutritiv
În perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2025 se suspendă aplicarea prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preșcolari și elevii din învățământul primar de stat, privat și confesional.
- Bursele în învățământul preuniversitar nu se majorează
Bursele în învățământul preuniversitar rămân: bursă de merit – 450 lei/lună; bursă de reziliență – 300 lei/lună; bursă socială – 300 lei/lună; bursă tehnologică – 300 lei/lună.
- Plafonarea burselor de excelență
Pentru locul I, cuantumul lunar al burselor de excelență olimpică I/internațională reprezintă echivalentul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată la nivelul din luna noiembrie 2024. La același nivel se plafonează și bursele pentru locul al II-lea, pentru locul al III-lea, pentru mențiune (al căror cuantum este de 75%, 50% și respectiv 25% din salariul minim brut).
Bursa de excelență olimpică II/națională rămâne de 700 lei/lună, fără posibilitatea actualizării.
- O nouă amânare pentru măsurile de educație incluzivă
Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă (în continuare CNEI) ”beneficiază” de o nouă amânare, pentru anul școlar 2026-2027.
Atribuțiile CNEI
CNEI are următoarele atribuții: a) susținerea Ministerului Educației în elaborarea strategiilor privind asigurarea educației incluzive pentru toții copiii, alături de alți factori interesați; b) coordonarea metodologică a activității CJRAE/CMBRAE și a serviciilor educaționale incluzive asigurate de centrele școlare pentru educație incluzivă; c) propunerea normelor metodologice Ministerului Educației, după consultarea specialiștilor din CJRAE/CMBRAE și din învățământul special, privind evaluarea, privind orientarea/reorientarea între niveluri de sprijin și privind asigurarea serviciilor necesare copiilor cu CES (…) în unitățile de învățământ, inclusiv în centrele școlare pentru educație incluzivă și în unitățile școlare speciale; d) elaborarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea de politici publice și programe integrate și bazate pe evidențe, care susțin educația incluzivă, respectând interesul superior al copiilor în risc de excluziune școlară. O importanță ridicată se va acorda intervențiilor timpurii de incluziune educațională; e) implementarea măsurilor adecvate pentru protejarea interesului superior al persoanelor cu tulburări specifice de învățare; f) dezvoltarea și promovarea de metodologii, instrumente și resurse educaționale care susțin educația incluzivă și facilitează adaptarea procesului de predare-învățare-evaluare pentru diferite categorii de copii aflați în risc de excluziune școlară; g) organizarea cadrului de asistență psihopedagogică, integrare socială și culturală în mediul școlar, consiliere școlară și profesională, terapie logopedică, mediere școlară, prevenirea comportamentelor de risc, intervenție în situații de violență școlară și asistență medicală destinate copiilor/elevilor în risc de excluziune școlară; h) dezvoltarea strategiilor de inserție socioprofesională a elevilor cu CES, alături de alți factori interesați; i) asigurarea de sprijin pentru unitățile de învățământ de masă și special în desfășurarea unui proces permanent de îmbunătățire a managementului, a politicilor educaționale, a practicilor și culturii organizaționale, astfel încât resursele existente să fie utilizate în scopul susținerii participării la procesul de învățământ a tuturor beneficiarilor din cadrul unei comunități; j) colaborarea cu ARACIIP pentru elaborarea de standarde naționale de calitate care vizează educația incluzivă, inclusiv specială; k) dezvoltarea și implementarea unor programe naționale de formare continuă a personalului didactic de predare din sistemul național de învățământ, în domeniul educației incluzive; l) realizarea de studii și cercetări în domeniul educației incluzive; m) colaborarea cu unitățile de învățământ tehnologic special în vederea inserției socioprofesionale a elevilor cu dizabilități pe piața muncii; n) evaluarea periodică a nevoilor de specialiști din domeniul educației incluzive și propunerea Ministerului Educației de măsuri în vederea adaptării resurselor umane din unitățile de învățământ la numărul de beneficiari primari.
Aceeași amânare este prevăzută și pentru realizarea, la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar, a cel puțin unei camere-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, ce ar trebui să fie dotate pentru desfășurarea activităților de consiliere, asistență psihopedagogică, sprijin educațional, logopedie și/sau alte terapii specifice.
- Programul național ”Masă sănătoasă” începe, dar cu frână
Deși prevăzut inițial pentru a începe odată cu anul școlar 2023-2024, prin OUG nr. 115/2023 termenul a fost prorogat pentru data de 1 ianuarie 2025.
Ajunși în ianuarie 2025, vedem, conform art. LI din ordonanța de urgență, că se implementează Programul național ”Masă sănătoasă” finanțat de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, în limita sumei de 1.139.400 mii lei.
În loc de concluzii
Nu cumva aceste măsuri riscă să adâncească unele inegalități sociale sau să afecteze negativ dezvoltarea copiilor?
Dacă ai nelămuriri sau ai nevoie de asistență în legătură cu problema ta juridică, ne poți scrie la office@paun-neagu.ro sau utilizând formularul de contact disponibil aici (click).