Sistemul de garanție-returnare, obligatoriu din 2023

În Monitorul Oficial nr. 1120 din data de 21 noiembrie 2022, a fost republicată Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.

Ce este sistemul de garanție-returnare?

Sistemul de garanție-returnare (în continuare SGR) este sistemul prin care cumpărătorul, la achiziționarea unui produs ambalat, plătește vânzătorului o sumă de bani care îi este rambursată în momentul în care ambalajul este returnat.

Din 30 noiembrie 2023, SGR este obligatoriu tuturor producătorilor și comercianților. Acesta se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul României, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar.

Cum funcționează?

  • Garanția este suma de bani plătită de către consumatorul/utilizatorul final la momentul achiziționării unui produs in ambalaj SGR, separată de prețul produsului;
  • Garanția este restituită intregral consumatorului/utilizatorului final la momentul restituirii ambalajului SGR în cadrul unui punct de returnare;
  • Valoarea garanției este de 0,5 lei pentru toate tipurile de ambalaj SGR. Valoarea poate fi modificată prin hotărâre a Guvernului;
  • La punctele de returnare, comercianții sunt obligați să accepte ambalajele SGR returnate, indiferent de locul din care au fost achiziționate;
  • La returnare, consumatorul/utilizatorul nu trebuie să prezinte bonul fiscal;
  • Punctele de returnare vor fi amplasate în cadrul structurii de vânzare sau în imediata apropiere, fără să se poată depăși 150 metri față de structura de vânzare;
  • Ambalajele SGR pot fi preluate manual sau prin echipament automat de preluare;
  • Valoarea garanției este returnată consumatorilor/utilizatorilor finali în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, în acest din urmă caz comisioanele bancare urmând a fi suportate de către solicitant;
  • Comercianții HORECA au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare.

În ce cazuri nu poate fi restituită garanția?

  • Ambalajul returnat nu are marcajul care indică apartenența la SGR ori acesta nu este vizibil ori lizibil;
  • Ambalajul nu este returnat întreg ori este degradat/deformat în așa fel încât nu se poate stabili apartenența la SGR;
  • Ambalajul nu este golit de conținut.

Cum arată simbolul SGR?

Simbolul care indică apartenența la SGR va fi aprobat prin ordin al ministrului mediului, apelor si pădurilor.

Ai întrebări? Nu ezita să ne scrii!

Avocat Cristina Păun-Neagu