Start-up Nation ROMANIA – Program pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii

Start-up Nation ROMANIA este un program având ca obiectiv stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii, implementat de către Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.

Prin procedura aprobată de Ordinul MAT nr. 1.111/2022 se instituie o schema de ajutor de minimis având ca obiective principale: (1) stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii; (2) îmbunătățirea performanțelor economice ale acestora; (3) realizarea unei creșteri economice inteligente, sustenabile și incluzive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare și pregătire antreprenoarială și (4) crearea de noi locuri de muncă.

În ce constă finanțarea prin Start-up Nation ROMANIA?

  • Alocație financiară nerambursabilă de maximum 100.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) – pentru aplicanții care își asumă crearea și menținerea unui singur loc de muncă prin intermediul Programului;
  • Alocație financiară nerambursabilă de maximum 200.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societatile neplătitoare) – pentru aplicanții care își asumă crearea și menținerea a două locuri de muncă prin intermediul Programului;

Care sunt cheltuielile eligibile în cadrul Programului?

  • Echipamente tehnologice, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de billiard, automatelor muzicale;
  • Achiziționarea de spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț – fără destinație locativă;
  • Mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote, remorci și semiremorci, platforme, etc;
  • Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale;
  • Salariile, utilitățile (energie electrică, apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet), serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de lucru, spații de producție sau spații pentru prestări de servicii și comerț;
  • Pachet digital (voucher de digitalizare), care poate să conțină: site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, softuri necesare desfășurării activității, semnatură electronică, echipamente IT, licențe necesare desfășurării activității, telefoane smart, tablete. Pachetul digital reprezintă cheltuială obligatorie în cadrul Programului sub sancțiunea respingerii cererii de finanțare și este în valoare minimă de 25.000 lei din totalul cheltuielilor eligibile;
  • Cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale desfășurate în România sau în altă țară membră UE – pentru asociatul/acționarul/administratorul/angajații societății aplicante;
  • TVA nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului fiscal;
  • Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul Programului și pentru implementarea proiectului, în valoare de maximum 10.000 lei;
  • Două placuțe informative obligatorii, care pot fi plasate indoor și outdoor;
  • Cheltuieli financiare aferente creditelor/garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării proiectelor acceptate în cadrul Programulu

Important! Toate aceste cheltuieli vor fi certificate prin vizită la fața locului sau on-line a reprezentanților instituției bancare partenere sau a reprezentanților AIMMAIPE/MAT.

Care sunt condițiile ce trebuie îndeplinite pentru a putea beneficia de prevederile Programului?

Pot beneficia de prevederile Programului Start-up Nation ROMANIA societățile – microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii – care îndeplinesc cumulativ (la data completării formularului de înscriere și pe toată perioada de valabilitate a acordului de finanțare) următoarele criterii de eligibilitate:

  • Sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile/Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației/Ordonanței de urgentă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri;
  • Sunt IMM – au până la 249 de angajați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro sau dețin active totale de până la 43 milioane euro;
  • Sunt considerate întreprinderi autonome, legate, partenere;
  • Au capital social integral privat;
  • Persoanele care au calitatea de asociați/acționari sau administratori în mai multe societăți nu pot aplica în cadrul Programului decât cu o singură societate;
  • Sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
  • Codul CAEN pentru care solicită finanțare este eligibil în cadrul Programului (vezi mai jos) și autorizat până la momentul plății cererii de rambursare;
  • Sunt înființate de către persoane fizice începand cu data de 01.01.2020 inclusiv;
  • Nu au datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate. Important! Solicitanții care au datorii eșalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Start-up Nation ROMANIA;
  • Nu au depășit plafonul de minimis de 200.000 euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive pentru o întreprindere unică și de 100.000 euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cos

Întreprinderea unică include toate întreprinderile în care există cel puțin una dintre relațiile următoare: (a) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi; (b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; (c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia; (d) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor și ale asociaților întreprinderii respective; (e) întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile la care se face referire mai sus;

  • Nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;
  • Nu au fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană/AIMMAIPE/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurenței, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau această decizie, dacă există, a fost deja executată și creanța este integral recuperată;
  • Creează cel puțin un loc de muncă cu normă completă, pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a acordului de finanțare și menține acest loc de muncă ocupat cel puțin 2 ani de la data plății ajutorului financiar nerambursabil. Locul de muncă se consideră a fi creat prin proiect dacă este creat și ocupat între data semnării acordului de finanțare și data plății cererii de rambursare, de către o persoană care nu a avut raporturi de muncă în ultimele 6 luni cu întreprinderea aplicantă, anterior semnării acordului de finanțare;
  • Asigură o cofinanțare în procent de minimum 5% din valoarea eligibilă a proiectului.

Ce coduri CAEN sunt eligibile pentru finanțare?

  • Codul CAEN pentru care se solicită finanțare trebuie să fie eligibil în cadrul Programului și autorizat până la momentul plății cererii de rambursare;
  • Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN;
  • Codurile CAEN eligibile sunt enumerate în Anexa nr. 1 la procedura aprobată prin Ordinul MAT nr. 1.111/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 635 bis din data de 28.06.2022.

Care este durata de valabilitate a Programului?

Schema este valabila până la data de 31 decembrie 2027, iar plățile în cadrul acesteia urmează a fi efectuate până la data de 31 decembrie 2028.

De câte ori pot beneficia de prevederile Start-up Nation ROMANIA?

Solicitanții pot beneficia o singură dată de finanțarea nerambursabilă obținută în cadrul Programului Start-up Nation ROMANIA.

Care este procedura de înscriere în Program?

Înscrierea în Program, creare profil, user, parolă și completarea formularului electronic de înscriere în vederea obținerii finanțării se fac on-line, accesând link-ul https://granturi.imm.gov.ro

Ce se intâmplă în cazul în care se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile prevăzute în acordul de finanțare sau în legislația schemei de ajutor?

În cazul în care, în urma controalelor efectuate sau la sesizarea organelor de control abilitate ale statului, se constată că beneficiarii au făcut declarații incomplete/nereale și/sau neconforme cu realitatea pentru a obține ajutorul de minimis, sau se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile, se va propune recuperarea totală a ajutorului acordat și se va anunța MAT că a fost declanșată recuperarea ajutorului de minimis împreună cu dobânzile aferente;

Ai întrebări? Nu ezita să ne scrii!

Avocat Cristina Păun-Neagu