În Monitorul Oficial nr. 744 din 25 iulie 2022, s-a publicat Ordinul nr. 813/2022 al directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară privind aprobarea condițiilor de acces la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară.
Prin acest ordin, ANCPI asigură accesul online, în mod gratuit, la informațiile gestionate de sistemul informatic, pentru următoarele categorii de utilizatori:
- Notarii publici;
- Avocații;
- Executorii judecătorești;
- Persoanele fizice și juridice autorizate să efectueze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie;
- Experții judiciari;
- Instituțiile și autoritățile publice;
- Alte entități care îndeplinesc un serviciu public (astfel cum este definit de art. 5 lit. kk) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ).
Mai exact, Ordinul nr. 813/2022 extinde accesul în sistemul informatic pentru avocați și instituții/autorități publice, având în vedere faptul că, până acum, accesul gratuit era oricum permis notarilor, executorilor judecătorești, experților judiciari și persoanelor fizice și juridice autorizate să efectueze lucrări de cadastru, geodezie și cartografie.
Cum se poate obține accesul?
Solicitanții trebuie să transmită către ANCPI urmatoarele documente:
- O cerere scrisă a reprezentantului legal al entității/asociației profesionale din care face parte utilizatorul – anexa nr. 1 la Ordin;
- Lista persoanelor desemnate pentru care urmează a se acorda dreptul de acces, cu menționarea datelor de contact ale acestor persoane: nume, prenume, CNP, calitatea deținută în cadrul entității care solicită accesul, adresa de corespondență, adresa de poștă electronică, telefon;
- Angajamentul de confidențialitate și de respectare a condițiilor și acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal, completate și semnate de către fiecare persoană desemnată – anexele nr. 2 si 3 la Ordin;
Cum se depune cererea?
Cererea de acces se depune în original, la sediul ANCPI.
De asemenea, aceasta poate fi transmisa prin poștă/servicii de curierat.
Cererile pot fi transmise inclusiv prin poștă electronică la adresele de e-mail publicate pe pagina web a ANCPI (contact), însă, ulterior, acestea se depun în original la sediu sau se înaintează prin poștă/curier, cu excepția situației în care sunt semnate cu semnatură electronică bazată pe certificat calificat.
Accesul la informatiile gestionate de sistemul informatic se acorda exclusiv în scopul îndeplinirii atribuțiilor legale/sarcinilor de serviciu, cu condiția deținerii semnăturii electronice bazate pe certificat calificat.
Ai întrebări? Nu ezita să ne scrii!
Avocat Cristina Păun-Neagu